بلاگ

۵ مهر, ۱۳۹۸

روان شناسی رنگ ها و تاثیر آن بر دکوراسیون داخلی

روان شناسی رنگ ها چیست ؟

روان شناسی رنگ به معنای بررسی  اثر رنگ های محیط اطراف بر افکار، روحیات و عواطف انسان ها است. جالب است بدانید که رنگ ها تاثیر زیادی بر ایجاد افکار مثبت، درمان بیماری های روحی- روانی و کاهش استرس دارند. هر رنگ، اثر فیزیکی و روانی خاصی را  بر  افراد  گذاشته و ممکن است هر بیننده­،  واکنش های مختلفی به رنگ ها داشته باشد.

هر کدام از رنگ ها، احساسات، فرهنگ و داستان خاص خود را دارند که شناخت و برقراری ارتباط با آن ها یک امر غیر قابل اجتناب است. حال تفاوتی ندارد که این رنگ مربوط به رنگ لباستان باشد یا رنگ دیوار خانه؛ در هر صورت میتوان از طریق روانشناسی رنگ، شرایط روحی و ضمیر ناخودآگاه خود را بهتر شناخت.

البته این احتمال وجود داشته که  در اثر تغییر در شرایط روحی، خصوصیات فردی و دیگر عوامل آماری، یکسری از عواطف و احساسات افراد دچار دگرگونی و تحول شود. برای مثال میتوان گفت فردی که در دریا گرفتار شده و تا مرز غرق شدن پیش رفته، امکان دارد رنگ آبی برای او آرامش بخش نباشد.

در ادامه مطلب به بررسی تعدادی از رنگ ها و تاثیر آن ها بر عواطف و احساسات افراد پرداخته­ ایم.

دسته بندی رنگ ها :

رنگ ها در سه گروه اصلی دسته بندی شده­اند:

  • رنگ های گرم
  • رنگ های سرد
  • رنگ های خنثی

رنگ های گرم که شامل قرمز، نارنجی، زرد و ارغوانی بوده، سیستم عصبی را تحریک کرده و معمولا افراد واکنش شدیدتری به آن ها نشان می­دهند.

رنگ های سرد به رنگ های ملایم گفته شده که احساس آرامش و انرژی مثبت را به افراد منتقل می­کند. آبی، فیروزه­ای، بنفش و سبز در این دسته قرار دارند.

منظور از رنگ های خنثی، رنگ هایی بوده که در طیف رنگی موجود نیست و از طریق ترکیب شدن سایر رنگ ها ایجاد می­شود. این رنگ ها با توجه به روحیات افراد مختلف، میتوانند نتایج  مثبت یا منفی داشته باشند.

 

روان شناسی و زبان رنگ ها:

  • روان شناسی رنگ قرمز

قرمز بیانگر خوش قلبی اما خود پرستی است. این رنگ خواص روحی و روانی مثبت از جمله: انرژی، گرما، قدرت و شجاعت فیزیکی، تلقین احساس مبارزه، شور و هیجان دارد. با دیدن رنگ قرمز ضربان قلب بیشتر شده و انرژی افزایش خواهد یافت.

از اثرات روانی منفی این رنگ میتوان به پرخاشگری، بی اعتنایی، تحریک اعصاب و فشار اشاره کرد

 

  • روان شناسی رنگ صورتی

صورتی یکی از رویایی ترین رنگ ها بوده که اثر آرامش بخش زیادی دارد. این رنگ در واقع قرمز بوده که کمرنگ شده و تمام خصوصیات رنگ قرمز، کمی ملایمتر دارا است.

 

  • روان شناسی رنگ سبز

بعد از رنگ آبی، سبز یکی از پرطرفدارترین رنگ ها بوده که معمولا جهت تصویر سازی عناصر سمبلیک به کار می­رود. رنگ سبز نشان دهنده تعادل با خواص مثبت روانشناسی هارمونی، آرامش، رفع خستگی، اطمینان، خوش شانسی، صلح و عشق جهانی بوده و اثر روانی منفی آن رکود و کسالت است.

 

  • روان شناسی رنگ بنفش

افراد علاقه مند به رنگ بنفش به عنوان افرادی خاص و به نوعی استثنایی به شمار می­روند. روحیه این افراد حساس و در عین حال پرقدرت محسوب شده و تا حدی رمانتیک و منطقی هستند. قدرت آن ها به گونه­ای بوده که خیلی راحت رهبری و مدیریت را در اختیار خود میگیرند.

در واقع بنفش بین هیجان و انرژی قرمز و آرامش آبی یک تعادل ایجاد می­کند. بعضی مواقع سایه روشن های بنفش میتواند فکر بیننده را درگیر خود کند و باعث ایجاد اضطراب در افراد شود.

 

  • روان شناسی رنگ نارنجی

نارنجی یکی از رنگ های شاد و گرم بوده که طرفداران آن، افرادی فعال و پرانرژی محسوب می­شوند. از  رنگ نارنجی میتوان برای اتاق نشیمن و جایی که اعضای خانواده کنار یکدیگر جمع میشوند، استفاده کرد.

علاقه مندان به رنگ نارنجی دارای روحیه مهربان و شوخ طبع هستند و معمولا در سخنرانی و گفتگو ها عملکردی عالی و موفق دارند. باور و عقاید این افراد به روشن فکری متمایل بوده و میتوان گفت که نظریه و عقاید درست و دقیقی را ارائه می­دهند.

 

  • روان شناسی رنگ زرد

از رنگ زرد معمولا در اتاق نشیمن استفاده می­شود. همینطور برای فضاهایی که از نور کمی برخوردار است مانند راهرو و کوریدور، میتوان  با استفاده از این رنگ محیط را پرنور جلوه داد.

رنگ زرد به عنوان یک رنگ عاطفی که دارای اثرات روانی مثبت از جمله خوش بینی، اعتماد به نفس، قدرت عاطفه و دوستی بوده، شناخته شده است. از اثرات منفی آن میتوان به احساس ترس، افسردگی، اضطراب و درون کشی اشاره کرد. رنگ زرد از طول موج تقریبا طولانی برخوردار بوده و به طور کلی یک رنگ تحریک کننده است. همانطور که اشاره شد این رنگ بیانگر اعتماد به نفس و خوش بینی بوده که در صورت کاربرد بیش از حد آن در دکوراسیون داخلی یا استفاده از تناليته غلط در رابطه با سایر تناليته ها در یک مجموعه رنگ، ممکن است تاثیر معکوس داشته باشد و باعث کاهش اعتماد به نفس و ایجاد ترس و استرس شود. بنابراین بهتر است از این رنگ به میزان کم و سطحی استفاده شود.

 

  • روانشناسي رنگ قهوه ای

رنگ قهوه­ای یکی از رنگ های مورد اعتماد مردم بوده که احساس پایداری و ثبات، سادگی، طبیعی بودن و استحکام را به وجود می­آورد. افرادی که طرفدار این رنگ هستند، از روحیه­ای شاعرانه، با ثبات و مقدس و همینطور فیلسوف مآب برخوردارند.

 

  • روان شناسی رنگ آبی

رنگ آبی در بین افراد طرفداران بسیار زیادی داشته و به عنوان یک رنگ معنوی شناخته شده است که از اثرات روانی مثبت آن می­توان به ایجاد اعتماد، آرامش، وفاداری، ارتباط خوب، بهره وری، توجه و تمرکز اشاره کرد. اثر منفی این رنگ ایجاد احساس پوچی، کسلی و سردی میباشد.

یکسری از ترکیبات این رنگ تاثیر پویا تر و پر تحرکی به دنبال داشته و بعضی از آن ها نیز سرد و دور از دسترس میشود. طبق پژوهش ها اثبات شده که رنگ آبی باعث افزایش توانایی ورزشکاران و کارمندان می­گردد.

 

نظریه فنگ شویی در مورد رنگ ها:

  • قرمز و صورتی

بیشتر افراد با رنگ قرمز ارتباط خوبی برقرار می­کنند و عکس العمل شدیدتری به آن نشان می­دهند. این رنگ به انرژی آتش مربوط است و به همین دلیل احساس قدرت، انرژی زیاد و شور و هیجان را به بیننده منتقل می­کند. این رنگ در فنگ شویی نماد حفاظت و فرخندگی بوده و تنها هاله هایی  از آن بر روی هر چیزی می­تواند جلب توجه کند.

رنگ صورتی، عشق و لطافت را وارد زندگی کرده و شور و اشتیاق دخترانه را به بیننده منتقل می­کند. صورتی برای افرادی که می­خواهند صمیمیت و دوستی را به زندگی خود راه دهند، انتخاب مناسبی است.

  • سبز و آبی

این دو رنگ با طبیعت ارتباط دارند که ارتعاش آن ها می­تواند گیاهان سبز و گونه های آسمانی را انعکاس دهد. رنگ های آبی و سبز اثر آرامش بخش و درمانی دارند و به چشم افراد آرامش خاصی میدهند.

  • بنفش

از دیدگاه فنگ شویی، بنفش رنگ خجستگی و مربوط به سلطنت، مال و ثروت، روحیات و فراوانی است. رنگ بنفش میتواند انرژی های معنوی و روحانی را به محیط جذب کند که در فنگ شویی به آن چاکرا تاج گفته میشود. این رنگ که از ترکیب قرمز و آبی به دست آمده، ارتباطی بین حفاظت و آتش با وسعت مکان و درمان ایجاد میکند. استفاده از این رنگ در خانه میتواند  نجابت و کامیابی را وارد زندگی کند.

  • زرد- نارنجی- قهوه­ای

در نظریه فنگ شویی این رنگ ها به عنوان رنگ های زمینی معرفی شده­اند که به پایداری و استحکام مربوط هستند. زمین برای حمایت از ما همیشه زیر پای ما قرار دارد. هنگامی که به نیرو و استحکام نیاز است بایستی در محیط اطراف خود از این رنگ ها استفاده کرد. این سه رنگ در واقع انعکاس دهنده بعضی از رنگ ها در طبیعت هستند؛ مانند قدرت تنه یک درخت یا خاک حاصلخیز و غنی.

  • سیاه و خاکستری

رنگ سیاه در حقیقت یک رنگ تنها نبوده و همه رنگ ها را به طرف خود جذب میکند. در صورتی که تمام رنگ های ذکر شده را با هم ترکیب کنیم، رنگ سیاه بدست می­آید. این رنگ بیانگر علم و دانایی بوده و تمام جنبه های سایر رنگ ها را در بر دارد. در دیدگاه فنگ شویی همه انرژی و افکار منفی به دود سیاه تبدیل میشوند. این رنگ تمامی منفی نگری ها را جذب خود میکند.

طیف های رنگ خاکستری نسبت به سیاه ملایم تر بوده ولی خرد و دانایی را وارد زندگی می­کند.

  • سفید

در اکثر فرهنگ و تمدن های مختلف رنگ سفید نشان دهنده پاکی و طهارت بوده و فلسفه های زیادی دارد. سفید مانند سیاه فقط یک رنگ نبوده و نشان دهنده فراخی، فضا و پوچی است. با کمک رنگ سفید می­توان تون همه رنگ های ذکر شده را ملایم تر کرد.

 

برای آشنایی با قیمت کاغذ دیواری ها بهمقاله کاغذ دیواری ارزان سر بزنید.

کاغذ دیواری , , , , , , , , , , ,
Avatar
درباره مدیریت
ما به پشتوانه سالها تجربه در امر واردات و فروش ملزومات دکوراسیون داخلی مایلیم شما را برای رسیدن به آنچه که در ذهنتان هست راهنمایی کنیم. برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی دارید ؟
کاغذ دیواری

امروزه با پیشرفت صنعت و خلاقیت ایده های جذابی در زمینه پوشش دیوار ارائه گردیده که کاغذهای دیواری یکی از پر کاربردترین و در عین حال محبوب ترین آنهاست.